onsdag 18 december 2013

VIRKADE SOCKAR + MÖNSTER

När jag lagt ut mina alster på olika pyssel sidor är det flera stycken som frågat efter mönster .tyvärr är jag värdelös på att skriva mönster och det kanske inte är så konstigt eftersom jag inte heller kan läsa dom .men vi ska göra ett försök på lätta virkade sockar .
virka 5 lm och slut till en ring .
v1.12 stolpar runt ringen .
v2. 2 stolpar i varje maska .
v3 . 2 stolpar i nästa maska - 1 stolpe i nästa maska - varvet ut .
v4 2 stolpar i nästa maska - 1 stolpe i nästa maska 4 ggr - varvet ut .
fortsätt med en stolpe i varje maska så många varv du behöver
prova på foten eftersom -- jag virkade totalt 16 varv .


virka 28 stolpar i 6 varv -- eller efter din fot .
v7 . virka 12 stolpar . virka 2 stolpar tillsammans 2 ggr , 12 stolpar .
v8 . virka 11 stolpar , virka 2 stolpar tillsammans 2 ggr , 11 stolpar .


virka ihop arbetet till en toffel . om du vill kan du virka en kant här och nöja dig med tofflor .


annars fortsätt att virka skaftet .
jag virkade stolpar och ökade jämt fördelat eftersom - prova dig fram .
tips... skriv upp hur mycket du ökar för att få andra sockan likadan .
skaftet kan du variera från bara stolpar till lite spets , dekorera eller bara knyta ett band runt om .


hoppas ni förstår någonting av detta annars får ni säga till .

3 kommentarer:

  1. Jättesnyggat, precis vad jag skulle behöva till mina frusna fötter. Tack för beskrivningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också frusna fötter och går alltid med tofflor eller raggisar inomhus .. hoppas det går att förstå mönstret ,
      men tror nog du redan kunde det .

      Radera